5 Seconds Of Summer in Sportpaleis | Onverwacht geweldig (fotoreportage)

Ik werd de ochtend van 20 mei met het slechtste gevoel wakker. Ik was duidelijk ziek aan het worden, maar het concert was die avond. Ik besloot toch te gaan, anders had mijn zus geen volwassen begeleider. Toch gaan was echt de juiste beslissing.

Don Broco

Ik had al vaak van Don Broco gehoord voor het concert, maar heb nooit echt geluisterd naar hun muziek. Eerst waren ze nog support-act voor de zware rockgroep Bring Me The Horizon en You Me At Six. Je zou denken dat hun post-hardcore muziek wat te hard was als voorprogramma voor een poprock groep. Dat werd meteen verkeerd bewezen. Zanger Rob Damiani stond gezellig wat in het rond te dansen met een enorme lach op zijn gezicht. Door enkel al naar hem te kijken, had ik al zin om in het rond te springen. En de hele zaal van 13.000 man dacht hetzelfde.

DSCN4361

Zelfs tijdens de hoge noten bleef de zanger lachen

Fangirls everywhere

Ik zag de groep al vorig jaar in Paleis 12 waar 5sos voor een volle zaal mocht optreden. Die ervaring was al enorm luid en hevig door al de schreeuwende meisjes die gek werden wanneer de jonge gastjes opkwamen. Nu dan nog eens met 4.000 man meer… dat was iets anders. Iedereen sprong op een neer en gilde tussen de stiltes door. Ik bleef rustig op mijn stoeltje zitten en probeerde mijn camera stil te houden.

De fangirls hebben iets aanstekend, want rond het midden van het concert kon ik mezelf niet helpen en begon ik zelf mee te dansen en schreeuwen.

DSCN4491

De fans werden GEK bij elke interactie tussen de bandleden

Een intro voor alternatieve muziek

Het is duidelijk dat de leden van 5 Seconds of Summer dromen van een pop rock carriere zoals All Time Low en Green Day, maar door een paar jaar geleden het voorprogramma te zijn van One Direction, hebben ze vooral schreeuwende fangirls gekregen. Niet dat ze hierover klagen. Zo bleef zanger en gitarist Michael Clifford 2 minuten lang gewoon op het podium staan en liet de fans wat uitgillen.

DSCN4478

Michael Clifford kijkt tevreden naar zijn honderden gillende fans

Ik vind wel dat deels door hen, de alternatieve muziek wat bereikbaarder wordt voor iedereen. Fans van One Direction ontdekten hun muziek en vonden zo bijvoorbeeld All TimeLow. Hun muzikale horizon wordt zo verruimd, wat ik wel interessant vind. Zelf heb ik ook nooit echt een muziekgenre gehad. Als ik mijn iPod op shuffle zette, kon ik eerst luisteren naar schattige ukulele muziek om dan luidkeels mee te schreeuwen met Bring Me The Horizon.

Ok, but where’s the confetti

Hoewel het concert geweldig was, miste ik een hoogtepunt. Een moment waar dat je door hebt dat het echt bijna gedaan is maar ze nog met een BANG weggaan. Vorig jaar werd een vuur naar boven gespoten, maar dat hebben ze moeten stilleggen na een pijnlijk ongeval waarbij Michael Clifford’s gezicht in de vlammen terecht kwam. Ik had ergens wel confetti verwacht. Maar misschien is dat enkel omdat ik graag een mooie foto met confetti wilde hebben.

DSCN4403

“Heeey everybody!”

Al bij al ben ik echt blij dat ik niet thuis ben gebleven en toch naar het concert ben gegaan. De groep is misschien niet mijn lievelingsband, maar ze hebben toch gezorgd voor een heel toffe avond.

This slideshow requires JavaScript.

260085418290517060316

Leave a Reply

