Tsundoku: het grootste probleem van een boekenliefhebber

Je hebt net een stapel boeken gekocht, maar opeens vind je een reeks nieuwe boeken die je enorm aanspreken. Je koopt ze ook en laat de andere stapel links liggen, terwijl deze langzaamaan groter wordt omdat je dit gedrag steeds blijft herhalen. Ze worden nooit gelezen, maar liggen ergens ver in je boekenkast of onder je bed. Herken jij dit gedrag in het jouwe? Dan heb je misschien “last” van Tsundoku.

tsundoku 2

Wanneer ik ga winkelen, neem ik meestal een boek mee. Omdat ik ook nog eens een grote winkelstraat naast mijn hoge school heb, wordt mijn stapels boeken groter en groter. Ik heb zelfs zo veel boeken dat ik er de komende twee jaar eigenlijk geen meer moet kopen om genoeg leesmateriaal te hebben. Toch blijf ik het maar doen. Op dit moment heb ik meer dan 174 boeken op mijn verlanglijstje staan. Die wil ik natuurlijk allemaal lezen, maar ik heb ook 60 boeken thuis liggen die enkel stoffig worden.

De definitie van dit woord slaat in deze context vooral op het verzamelen van boeken. Maar de simpele betekenis van het Japanse woord is eigenlijk: “Iets kopen en het nooit gebruiken”. Dit kunnen dus ook apps op je smartphone, te veel make-up of postzegels zijn.

Tsundoku wordt gezien als een milde vorm van hamsteren (hoarding). Je hebt natuurlijk veel zwaardere vormen van dit fenomeen.

67_coupland_hoardingweb

In Hoarding: Behind Closes Doors, poseert Claire met haar grote Disney figuren collectie

Gelukkig zien boeken er nog mooi uit om je kamer mee vol te hebben staan.

7d0f88f9f40b47c9f5ba0df06f1f21cf

Persoonlijk vind ik dit fenomeen niet iets slechts. Hoe meer boeken, hoe beter! Zonder mijn boeken zou mijn kamer (en leven) enorm leeg aanvoelen.

260085418290517060316

 

Leave a Reply

