VTM Nieuws On Tour

Iets meer dan een week geleden kreeg ik een mail met de uitnodiging om een try-out van VTM Nieuws On Tour bij te wonen. VTM Nieuws wil hierbij naar verschillende plaatsen trekken om mensen uit te leggen hoe zij te werk gaan. Hier ging ik meteen op in omdat ik altijd naar VTM Nieuws kijk en de informatie die we zouden krijgen perfect aansluit bij mijn studies. Met mijn vriendin, Marie, trok ik op 11 februari naar Medialaan waar we met open armen ontvangen werden. We kregen drankjes aangeboden en de tafels stonden vol met stukjes kaas, chips en olijven. Vlak voor de voorstelling begon, kwam VTM’s breaking news journalist Karel Lattrez naar ons met een papiertje waarop we een vraag konden schrijven die tijdens de voorstelling beantwoord zou worden.

FullSizeRender (4)

VTM’s nieuwsanker Elke Pattyn presenteerde de voorstelling en hoofdredacteurs Kris Hoflack en Nicholas Lataire waren ook van de partij om onze vragen te beantwoorden. Tijdens de voorstelling kwamen oorlogsjournalist Robin Ramaekers en wetstraatjournalist Jan De Meulemeester hun job uitleggen en meer vragen beantwoorden.

De voorstelling was veel beter dan wat ik vooraf verwacht had. Ik dacht dat ik 2 uur zou moeten luisteren naar non-stop uitleg over het VTM-nieuws, maar de medewerkers van VTM-nieuws wilden echt onze mening weten en onze vragen zo goed mogelijk beantwoorden. We kregen korte reportages te zien over het werk achter de schermen. Zo zagen we het werk van de mensen die zorgen voor de live ondertiteling tijdens de uitzendingen. Je kan je niet inbeelden hoeveel stress die mensen hebben! Niet alleen konden wij vragen stellen, maar wij moesten ook hun vragen beantwoorden. Zo stelde Karel Lattrez mij de vraag of ik het nieuws te negatief vind. Hier kon ik geen perfect antwoord op geven. Niet omdat ik geen antwoord kon bedenken, maar omdat ik volledig starstruck was door hem. Ik antwoorde gewoon: “Nee, het is gewoon de realiteit” en begon dan als een gek te lachen. Oh ja, mijn stem was te horen voor iedereen in de zaal, inclusief Pattyn, Hoflack, Lataire, Ramaekers en De Meulemeester. Not awkward at all…

Ik ben toch wat teleurgesteld dat ik Stef Wauters niet in levende lijve heb kunnen zien, maar aangezien ik zeker nog vaker Medialaan wil bezoeken, zal dat er nog wel van komen. See you soon, Stef!

Ik was compleet verkocht na de try-out en wou meteen voor Medialaan gaan werken. Ik begon zelfs te twijfelen of ik nog wel in Engeland wil studeren, wat mijn droom is geweest voor jaren. Die droom ga ik natuurlijk niet van me afzetten, maar voor Medialaan werken is zeker een nieuwe droom die ik ook niet snel zal opgeven.

260085418290517060316

Leave a Reply

