Harry Potter and the Chamber of Secrets | BOOK TALK MET FEM

Ik weet het. I’m late to the party. Bijna 18 jaar te laat om precies te zijn. Niet lang geleden ben ik de Harry Potter boeken van J.K. Rowling beginnen te lezen. Voor ik aan de echte boeken begon, was ik al een grote fan van de films. Vroeger droomde ik dat ik ooit mijn toelatingsbrief voor Hogwarts zou krijgen en om volledig eerlijk te zijn, hoop ik dat nog steeds hoewel ik 18 jaar ben.

Voor ik aan Chamber Of Secrets begon had ik het eerste boek in de serie al gelezen. Toen ik Harry Potter and the Philosopher’s Stone las, ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Ik had nooit verwacht dat ik zo hooked kon zijn

Hoewel ik Chamber of Secrets ongelooflijk geweldig vond, was ik niet zo hooked als bij het 1e boek in de serie. Ik had een klein dilemma tijdens het lezen. Vergelijk ik het met het eerste boek of zie ik het als een apart boek? Natuurlijk is Harry Potter een serie, dus vergelijkingen tussen de boeken zijn onvermijdelijk. Toch voelde ik mij schuldig dat ik het boek niet even goed vond als Philosopher’s Stone. Ik weet dat als ik het boek apart beoordeeld had, ik het een van de beste ter wereld had gevonden. Toch vond ik Philosopher’s Stone beter waardoor de kwaliteit van Chamber Of Secrets voor mij daalde.

Al bij al vond ik het boek nog steeds prachtig. J.K. Rowling schrijft boeken  op de manier dat leerkrachten van het laatste jaar secundair hun jongeren behandelen. Ze weet best dat haar (hoofd) doelgroep jonge kinderen* zijn, maar ze behandelt deze als jongvolwassenen. Rowling stopt serieuze en zware onderwerpen in dit boek en weet ze zo te vermelden dat ook kinderen dit snappen. Ik denk dat dit een van de grote redenen is waarom enorm veel volwassenen een gevoel van nostalgie hebben naar de Harry Potter serie toe. Ze zijn met deze boeken en films opgegroeid en het heeft hen dingen bijgeleerd op zo een interessante en bijblijvende manier dat het onvergetelijk is.

Rating: ★★★★

R.I.P Alan Rickman (1946-Always)

260085418290517060316